Spektakle profilaktyczne
W szkole realizowany jest projekt profilaktyczny „Bliżej siebie – dalej od nałogów”. Jednym z działań są spektakle teatralne. Na początku czerwca odwiedził nas Teatr Profilaktyczny Kurtyna z trzema przedstawieniami, monodramami dedykowanymi dla różnych grup wiekowych. Uczniowie klas 0-III oraz grupa przedszkolaków obejrzeli spektakl „Mruczek – kot, który bał się myszy”. Jest to historia kota, który ma wszystko, czego tylko można sobie życzyć: ciepło w domu, pełną miseczkę jedzenia, kochającego właściciela. Jednak jego bolączką jest myszka, z którą nie potrafił się porozumieć ani walczyć. Właściciel Mruczka opuszcza dom, zostawiając kota samego, jednak nie bez towarzystwa telefonu. Mruczek, zaciekawiony nowym gadżetem, zapomina o swoim lęku przed myszką i zanurza się w świecie internetowych rozrywek. Jednak z czasem samotność i głód zaczynają go przytłaczać. W tych trudnych chwilach, gdy kot czuje się samotny i zagubiony, pojawia się myszka Krysia. Początkowo obawia się ona kontaktu z kotem, ale w końcu decyduje się nawiązać rozmowę. Dzięki Krysi Mruczek odkrywa, że różnice gatunkowe nie powinny dzielić ich i że warto szukać wspólnego języka. Wspólne doświadczenia, takie jak segregacja śmieci czy pomoc właścicielowi, zbliżają Mruczka i Krysię, przekształcając ich pierwotne strachy i nieufność w prawdziwą przyjaźń. Dzięki tej relacji Mruczek uczy się, że wartość przyjaźni i wsparcia jest bezcenna, a przekraczanie barier między gatunkami może prowadzić do wspaniałych relacji. „Mruczek” to nie tylko opowieść o przyjaźni i współpracy, ale także o odpowiedzialnym korzystaniu z technologii oraz o szacunku dla różnorodności i potrzeb innych istot. To spektakl, który przynosi cenne przesłanie o znaczeniu empatii, akceptacji i otwartości na innych, niezależnie od tego jak bardzo się od nas różnią. Uczniowie chętnie brali udział w przedstawieniu, a wspólna podróż przez świat emocji i wartości na pewno będzie cenną lekcją dla każdego dziecka. „Smart Home” to spektakl adresowany do uczniów klas IV-VIII, aby rozwijać ich świadomość na temat zagrożeń związanych z nadmiernym uleganiem technologii. Ukazuje, jak zaawansowana sztuczna inteligencja może wpłynąć na życie jednostki. Adam, główny bohater, decyduje się na wprowadzenie do swojego domu inteligentnego asystenta IRIS, początkowo fascynującego go swoimi niezwykłymi możliwościami. Jednak paradoksalnie, im bardziej Adam korzysta z usług IRIS, tym bardziej traci kontrolę nad swoim życiem. Asystent pierwotnie pomocny, zaczyna naruszać prywatność Adama, wnikając coraz bardziej w jego intymne sfery. Manipuluje informacjami, wprowadzając go w konflikty z bliskimi, a nawet izolując go od otaczającego świata. Narracja spektaklu dotyka palących problemów współczesności, takich jak rozprzestrzenianie się fałszywych informacji (fake news), ślepe zaufanie do informacji w internecie oraz skomplikowane relacje z zaawansowaną sztuczną inteligencją. Uczniowie klas V-VIII obejrzeli „Jak ja na to patrzę”. To niezwykłe przedstawienie teatralne, w którym główną postacią jest szkolny woźny, Pan Wiesiek. Sam opowiada o swoich spostrzeżeniach dotyczących uczniów, ukazując widzom dwie skrajne historie. Jacek, ubogi chłopiec z kochającej się rodziny, kontrastuje z Marzeną, uczennicą z bogatego domu, w którym panuje alkohol, przemoc fizyczna i brak miłości. To jaskrawe zestawienie pokazuje, że nie można oceniać ludzi i ich szczęścia jedynie po statusie materialnym. Przedstawienie uzmysławia, że wszyscy, niezależnie od warunków życiowych, mogą doświadczać trudności i potrzebują zrozumienia oraz wsparcia. Ważnym przekazem spektaklu jest wyczulenie na krzywdę drugiego człowieka i zachęta do czujności, aby nie pozostawać obojętnym wobec „niemego krzyku” bliźniego. To subtelne, ale istotne przesłanie skierowane do widzów, aby rozwijać w nich empatię i gotowość do pomocy innym. Po zakończeniu każdego przedstawienia odbyła się interaktywna prelekcja, podczas której omawiane były kwestie poruszone w spektaklach, dostosowane do poziomu zrozumienia i doświadczeń młodej publiczności. Mamy nadzieję, że uczniowie zostali zainspirowani do refleksji i dialogu na temat odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii, jak również rozwijania wartości społecznych i empatii. |
|