Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

 

 

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku dla upamiętnienia studentów uniwersytetu w Bangladeszu, którzy zginęli w 1952 roku podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według ONZ blisko połowa języków używanych na świecie zagrożonych jest wyginięciem. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma pomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. Rok później ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę, której celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. 

W naszej szkole uczniowie mieli okazję uczestnictwa w różnych działaniach związanych z językiem ojczystym i językami obcymi zorganizowanymi przez p. Sylwię Plachę, p. Monikę Jonak, p. Wiesławę Drewniak i p. Katarzynę Krzych.

W ramach zajęć z języka angielskiego i rosyjskiego uczniowie słuchali oraz recytowali teksty, oglądali filmy z napisami w różnych językach obcych, słuchali utworów muzycznych, brali udział wzabawach ruchowych opartych o piosenki obcojęzyczne, zespołowo mierzyli się z tzw. bieganym dyktandem czy łamańcami językowymi. Uczniowie z Ukrainy, uczęszczający na lekcje do naszej szkoły, mogli zaprezentować swój język ojczysty kolegom z klasy.

Język polski – choć ojczysty i znany dzieciom od urodzenia – nie jest taki łatwy, jak mogłoby się wydawać. W końcu jest jednym z najtrudniejszych do opanowania dla obcokrajowców. Podczas indywidualnie pisanego „bieganego dyktanda” każdy mógł się przekonać, że przepisanie tekstu w języku polskim nie jest proste – jednak wyłoniono zwycięzców zespołów klasowych. Uczniowie zbierali fanty kojarzące się z omawianą książką, wykonując zadanie „Lektura w pudełku”. Ćwiczyli dykcję przy pomocy „łamańców”. Rozwiązywali quiz, sprawdzając poziom znajomości języka. Ale największym wyzwaniem było udekorowanie drzwi wejściowych do sali lekcyjnej w tematyce wybranej przez klasę lektury. Wszyscy się zaangażowali w prace, w wyniku których powstały przepiękne „Drzwi do książki”. Wśród klas IV-VIII w drodze głosowania wygrała klasa V. Natomiast młodsze dzieci pracowały z pomocą pań wychowawczyń, tworząc na drzwiach prawdziwe dzieła sztuki. Wszystkie oddziały otrzymały dyplomy z podziękowaniem oraz książkę do wspólnego czytania, a wyróżniono klasę II.

Wszystkie podejmowane działania miały na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów, integrację klas, zachętę do czytania i poznawania języków obcych. Dawały możliwość rywalizacji o wygraną, poczucia satysfakcji, a czasem zdobycia dobrej oceny. Uczniom i wychowawcom dziękujemy za udział w zabawie - doceniamy Wasz wkład pracy w przygotowania!

 
DSC02480.JPG DSC02481.JPG DSC02484.JPG DSC02485.JPG DSC02486.JPG
DSC02489.JPG DSC02491.JPG DSC02492.JPG DSC02493.JPG DSC02494.JPG
DSC02497.JPG DSC02498.JPG DSC02500.JPG DSC02501.JPG DSC02502.JPG
DSC02503.JPG DSC02504.JPG DSC02505.JPG DSC02509.JPG DSC02511.JPG
DSC02512.JPG DSC02513.JPG DSC02515.JPG DSC02516.JPG DSC02519.JPG
DSC02520.JPG DSC02521.JPG DSC02522.JPG DSC02523.JPG DSC02526.JPG
DSC02527.JPG DSC02528.JPG DSC02530.JPG DSC02531.JPG DSC02533.JPG
DSC02535.JPG DSC02536.JPG DSC02538.JPG DSC02539.JPG DSC02542.JPG
DSC02543.JPG